De standaard klepschotels zijn niet sterk genoeg om de kracht te weerstaan van sterkere klepveren.....met als resultaat "geklepper". Wij gebruiken sindsdien chroom molybdeem schotelveren(of titanium) van Type 1.Deze zijn echter te klein voor T4 klepveren, maar dat heeft tot op heden nog geen probleem opgeleverd. Het gat in deze (gesmede race) zuiger (type 4-JE bore 96) komt echter door detonatie Dit kwam doordat de intercooler niet goed functioneerde. (te klein--geen rijwind)
click image for better view

 

Deze gesmede Mahle type 1 zuiger(bore 94 mm) is "ietwat" te heet geworden waardoor de zwakste delen week en vloeibaar zijn geworden. Dit kwam door een hete motor. Detoneren bleef echter uit, wat uitwijst dat de intercooler nu wel z,n werk goed doet. De zuiger is kennelijk niet in staat om de warmte van een geblazen motor af te voeren. De uitlaatbuis-diameter bleek te klein(teveel tegendruk).Deze vergroot van 42 mm naar 48 mm. Een verbetering kan ook zijn een dikkere zuigerbodem of zuigerkoeling d.m.v. oliesproeiers.

click image for better view

De standaard tandwielen van een kever-bak zijn "aardig" overbemeten, maar gaan uiteindelijk toch stuk. de tanden kunnen simpelweg de kracht niet overbrengen. Oplossing is om HD tandwielen te plaatsen die een veel grovere tand hebben. Nadeel daarvan is dat deze wat meer "geluid" maken.
click image for better view

Op deze foto is goed te zien waarom de HD tandwielsets in USA verkocht worden met "welded hub". Het synchroonlichaam welke op de tandwielnaaf zit gekrompen kan de kracht niet overbrengen en kan zoals op deze foto te zien is eraf lopen. Een oplossing is om deze te krimpen en te lassen aan het tandwiel.Deze kan dan echter in geval van slijtage niet meer vervangen worden.
click image for better view